About Me

My photo
Untuk belian online, boleh hubungi saya di nombor 010-5396713 (Ustaz Ahmad)

Wednesday 24 June 2015

Asal-usul Gum Arabic Al-Manna












Gum Arab Al-Manna adalah sejenis produk asli dari resin pokok Akasia yang tumbuh di Sudan. Al-Manna telah disebut dalam Al-Quran, surah Al-Baqarah ayat 57.

"Dan Kami telah menaungi kamu dengan awan (dari panas matahari di padang pasir) dan Kami turunkan kepada kamu "Mann" dan "Salwa", (serta Kami berfirman): ", Makanlah dari makanan-makanan yang baik yang Kami telah kurniakan kepada kamu". Dan tidaklah mereka menganiaya Kami (sebab mereka kufurkan nikmat itu), tetapi sebenarnya mereka adalah menganiaya diri sendiri." al-Baqarah:57





**Sudan adalah pengeluar utama Gum Arabic, yang juga dipanggil dengan nama Hashab. Sudan membekalkan 85% dari bekalan dunia Gum Arabic dan 90% darinya adalah berkualiti tinggi.

Gum Arabic digunakan dalam produk makanan supplement, minuman berkhasiat dan produk perlangsingan. Gum Arabic menjadi bahan penting dalam bahan makanan, pharmaceutikal dan industri. Tiada bahan emulsifier yang sebaik Gum Arabic, 3 sudu teh Gum Arabic mengandungi lebih fiber mudah larut dari 10 mangkuk oatmeal, 13 lobak merah, 15 biji epal, 44 biji prune.




Apakah Al-Manna?
**Seorang ulama tafsir Al-Quran bernama Mujahid mengatakan bahawa Al-Manna diturunkan kepada kaum Bani Israil di zaman Nabi Musa AS adalah "As-Samghu". As-Samghu adalah kalimah arab yang bermaksud getah Arab atau Arabic Gum dalam Bahasa Inggeris.

**Al-Manna dikatakan sebagai makanan yang berkhasiat bagi kaum Bani Israil. Ia ditumbuk untuk dijadikan roti dan dicampur dalam minuman untuk menjadikan air minuman yang segar dan berkhasiat.
**Dalam tafsir Ibnu Khatir, Ibnu Abbas mengatakan bahawa Al-Manna adalah getah yang keluar dari pokok. Tafsiran ini dirasakan menepati dengan pengertian bahawa As-Samghu atau Gum Arabic ini adalah salah satu Al-Manna yang diturunkan kepada Nabi Musa AS dan kaumnya.








No comments:

Post a Comment